2011-08-27

Finnmarksturen genomförd

Då var dagens tävling genomförd. Mitt 10:e Finnmarksturen. Det gick ganska bra jag blev 7:a i H40 på tiden 2;52 jag siktade på 3 timmar och det fixade ju ganska bra.
Tävlingen då jo första slingan var ganska lätt körd med mer stigar än vad jag trodde det skulle vara. I början var vi ett gäng på ca 10-15 man (och tjejer) men det var ingen som ville vara med och dra. Det var jag och en Micke Sargaard CK Parr som drog men när vi kom in på ett stigparti så hade vi ganska bra flyt och vi fick en lucka till de andra. När vi kom ut på nästa grusparti så kom det 2cyklister som anslöt vi försökte att köra på lite för att behålla luckan. Vid nästa vägbyte så svängde vi upp i en skaplig backe Micke svor lite men jag gnetade på uppför mot slutet av backen fick jag se att jag var själv och nu blev det en fin stig igen så det var bara att trumma på.
När jag kom ner mot Sörvik (tror jag) så kom en cyklist ikapp mig och la sig på mitt hjul så det var bara att köra på. Vi blev ikappkörda av 2st till så vi blev en grupp på 4st. Men första killen gick ifrån och fick en lucka. När vi 3 kom ut på cykelbanan från Norrvik så tänkte jag att vi skulle kunna ta in lite på de framför oss men dom andra 2 drog ca 15sec när dom var framme och skulle dra jag försökte köra lite längre förningar så att vi inte skulle bli ikapp åkta. Men när vi gick in på ett stigparti så var jag sist in och första killen drog ifrån killen framför mig hade inte så bra teknik så jag fick ligga bakom och avvakta lite. När jag såg att jag skulle kunna gå för bi så var det bara att ösa på. När jag låg där och körde så blev det en lång högersväng som slutade med ett gyttjehål! Bromsade ner och höll på att köra ner i dikliknade hål så det blev stopp. Då stack killen för bi igen.
Andra delen av banan var mer backar och mer tekniska stigar bitvis. Det gick lite tungt i backarna men jag försökte hålla hyfsat tempo iallafall. När vi hade ca 20-25km kvar så kom Angelika Edvardsson ikapp mig. Det visade sig att hon ledde damtävlingen. Vi körde tillsammans ca 1mil det anslöt en H30 kille från Sandviken som var ganska dragvillig. Det var skönt att få ligga på hjul ett tag. I sista riktiga backen så tappade jag Angelika och H30 killen. Men i nerförs körningen kom jag ikapp H30 killlen igen det blev så att vi åkte tillsammans in i mål. Jag fick lite kramp i låret på sista km när jag fastnade med byxorna i sadeln. Då vet man att man har tagit i under loppet iallafall.
//Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar